20-21 december 2010

Det var måndag eftermiddag och jag hade precis duschat och gjort mig i ordning för jag och Peter skulle åka till MVC på föräldraträff. Peter stod uppe i duschen och jag satt och åt middag. Klockan var 15.15 och jag skulle bara gå och snyta mig och precis när jag snöt mig så vad det något som brast! Byxorna blev blöta och jag trodde att det var vattnet som gick och min första impuls var att springa ut i hallen och ställa mig på klinkersen så inte trägolvet skulle bli förstört. *s* Jag ropade upp till Peter som precis duschat klart att "vattnet har gått" och Peter hörde inte riktigt vad jag sa utan svarade bara att han redan stängt av vattnet. Jag fick ropa tre gånger till innan han förstod vad jag menade och kom rusande ner för trappan. =) Jag gick och bytte kläder och ringde till koordinatorn för BB Östra/Mölndal. Vi kom fram till att vi trodde att det var vattnet som gått och att jag skulle in till specialförlossningen på Östra eftersom bebisen var beräknad först till 8 januari. Eftersom jag inte hade några värkar ännu bestämde vi att vi skulle vänta lite med att åka in med tanke på eftermiddagstrafiken mm. Innan trodde jag att jag skulle bli helt hysterisk och springa runt som en irrhöna men det blev precis tvärt om! Jag satte mig i lugn och ro och åt klart min middag. Jag och Peter ringde våra mammor och sa att bebisen var på väg. Peter ringde även elektrikern (en vän till oss) som skulle komma under kvällen och sa att vi skulle in till BB men att han kunde komma och greja ändå. Elektrikern sa till oss efteråt att han blev så förvånad över hur lugn Peter var och att vi överhuvudtaget tänkt på honom när allt satte i gång *s* Vi gjorde oss i ordning och packade klart BB-väskan. Efter en timma började jag få lite värk i magen och ringde koordinatorn igen och vi bestämde att vi skulle börja bege oss mot Östra, det var fullt på spec. förlossningen så vi skulle åka till den vanliga. Vi tankade till och med på vägen och körde i sakta mak mot stan. Värkarna kom tätare och började göra mer ont så när vi närmade oss Tingstadstunneln sa jag till Peter att nu var det läge att lägga sig i bussfilen och trycka på gasen! Jag tror vi kom fram till BB ungefär 18.30 och då var jag öppen 3 cm. Vi hade jättetur som fick en BM som arbetade på spec. förlossningen men just denna kväll arbetade extra på den vanliga förlossningen! Nu började en lång väntan... Fick EDA vid 22 tiden och sedan tog BM hål på hinnorna (det var proppen som gick hemma). Jag fick även värkstimulerande dropp och något "uppiggande" eftersom jag var så fruktansvärt trött att jag nästan var okontaktbar. Vid 03 började bebisen trycka på. Eftersom hjärtljuden gick ner sattes en elektrod på bebisens huvud och exakt 04.00 kom vår lille Wiggo till världen!! (Jag utelämnar resterande detaljer och ni som fött barn förstår nog varför *s*) Han skrek direkt och hade 9/10/10 i APGAR poäng! =) Vägde 3405 gram och var 50 cm lång. Efter en stund tyckte BM att hans andning inte lät helt bra så Wiggo lades in på Neonatalavdelningen och fick stanna där ca 10 timmar för observation. De hittade inget fel på honom utan de trodde att han fått lite fostervatten i lungorna och att det var det som spökade. Vi stannade på BB till den 23/12. Vi ville gärna komma hem till julafton =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0